Prezentuję propozycję przeprowadzenia lekcji języka polskiego z wykorzystaniem internetu oraz pracy nad ortografią za pomocą zasady kolorowej ortofrajdy znajdującej się na oficjalnej stronie: www.ortofrajda.pl
Konspekt lekcji języka polskiego z wykorzystaniem internetu
Temat: Spotkanie z ortofrajdą.
Czas. 45 min.
Nauczyciele prowadzący: Agnieszka Chamara-polonistka Jolanta Myszewska-Ścigała- informatyk
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Pęgowie
1. Cele lekcji
W wyniku realizacji lekcji uczeń:
- zna podstawowe zasady ortograficzne w zakresie ó, u, rz, ż, ch, h, pisowni łącznej i rozdzielnej - potrafi stosować je w praktyce - zna zasady nauki z ortofrajdą - aktywnie uczestniczy w zajęciach - jest pozytywnie nastawiony do własnych umiejętności i możliwości - ma większy zasób słów - potrafi posługiwać się komputerem (myszka, klawiatura) - potrafi pracować w programie Word - swobodnie porusza się po sieci internetowej
2. Metody pracy: - zajęć praktycznych - metodą pamięciowo-wzrokową kolorowej ortografii (metoda ortofrajdy)
3. Formy pracy - jednostkowa - zbiorowa 4. Środki dydaktyczne - komputer - plansze z adresami internetowymi - plansza z wierszykiem wyjaśniającym kolorową ortografię (załącznik nr 1) - plansze z wierszykami ortograficznymi (załącznik nr 2) - malowane dyktanda (załącznik nr 4)
Do realizacji lekcji zostały wykorzystane materiały z oficjalnej strony ortofrajdy: www.ortofrajda.pl oraz www.ruczjak.webpark.pl/ortografia.htm
5. Przebieg zajęć:
I- powitanie, czynności organizacyjne II- Wprowadzenie w tematykę zajęć i wyjaśnienie zasady pracy z ortofrajdą-załącznik nr 1 III- Uczniowe otwierają dowolną przeglądarkę internetową np. www.wp.pl lub www.google.pl . IV- Wpisują hasło w wyszukiwarkę- ortografia. Nauczyciel zwraca uwagę na liczbę znalezionych storn-ponad 9 tys. Krótka informacja czego dotyczą znalezione dokumenty. V- Uczniowe wpisują w pasek adresowy adres: www.ruczjak.webpark.pl/ortografia.htm Na stronie tej znajdują się zasady ortograficzne, które uczniowei muszą skopiować do swojego dokumentu zatytułowanego-zasady ortograficzne. W zależności od tempa pracu uczniów kopiujemy zasady: u, ó, rz, ż, ch, h. Przykładowa praca zostanie wydrukowana ( na kolejnych lekcjach informatyki, każdy uczeń wydrukuje swój dokument i umięci go w zeszycie do języka polskiego)
VI- Wpisanie w pasek adresowy strony- www.ortofrajda.pl, VII- Omówienie prac. Refleksje dzieci po pracy z ortofrajdą. VIII- Odczytanie wierszyków ortograficznych -załącznik nr 2 1. Odczytanie przysięgi i złożenie obietnicy -załącznik nr 3 IX- Praca domowa.(zał.nr 4) Uzupełnij dyktanda zgodnie z zasadami ortofrajdy. Wklej je do zeszytu.
Załącznik nr 1
Zapamiętaj !!!
- ó - różowe od dziś będzie - granatowe rz – wszędzie - ż- zielone niezawodnie - h- brązowe- bardzo modnie - wyjątki czerwone - ch i u –czarnym posmolone
Załącznik nr 2
Ortografia kolorowa Ortografia wreszcie nowa Najważniejsze, że łatwiejsza I przez to jeszcze piękniejsza
Ortofrajdek w barwach cały Skruszył czarne wokół skały Pomalował nam na zdrowie Ortografię co się zowie...
Czary, czary, puku, puku Nie ma już czarnego druku Żółw, rzecz, gżegżółka, Halabarda, chorągiew, jaskółka
Żuk, żona, stróżówka, Przejażdżka, tchórz, krzyżówka... Za tą barwną wielce sprawą Ortografia jest zabawą.
Ó różowe od dziś będzie Granatowe RZ wszędzie Ż zielone niezawodnie, H brązowe bardzo modnie
W ortografii idzie nowe, Ó nie czarne lecz różowe.
Litera Ó Zapamiętaj, że Wymienne na O oraz E. No i jeszcze przed W W zakończeniach tam i tu...
A...król, krótki, próżny, Ogół, córka, różny...
Litera Ó Do zapamiętania bardzo liczne Pozostało Ó niewymienne historyczne.
Proszę o chwilę skupienia Granatowe jest RZ bez wątpienia
Litera RZ Tylko w R się zmieniam No i po p, w, d, t, d, k, j, g, ch Niemal wszędzie RZ będzie.
A...rządzić, urząd, oburzenie, Korzeń, rzucać- orzeczenie...
Litera RZ Bardzo liczne jest RZ Niewymienne historyczne.
Uwaga, uwaga A Ż całkiem zgodnie Już zielone niezawodnie.
Litera Ż Bo h, g, s, z, ź, dz Zmienia się na samo ż. No i po l, ł, r Samo ż dzierży ster. Mają ż zielone, „śliczne” Niewymienne historyczne
Proszę państwa o uwagę Uznanie i należną powagę
Samo H Brązowy kolor ma.
Litera H Wymienne na ż, z i g, Jak kto chce.
A jeżeli na początku skreślić się da, Będzie samo H (Hindus-Indus, Halina-Alina) No i także jest niewymienne liczne Samo H historyczne.
Zamiast reguł i wkuwania gramatyki Zapamiętaj te wierszyki Pomogą ci one z pewnością Dzięki nim ortografia będzie radością
Załącznik nr 3
Przysięgamy pisać ładnie. Przysięgamy pisać barwnie. Przysięgamy się nie nudzić i nauką się nie trudzić. Ó różowe od dziś będzie, granatowe RZ-et wszędzie Ż zielone niezawodnie, H brązowe bardzo modne. Będziemy kolorować z Ortofrajdkiem literki Gdyż pożytek z tego wielki. Zapamiętamy wnet Gdzie napisać Ó, gdzie Ż-et, Gdzie samo H i RZ-et. Obiecujecie? - Obiecujemy
załącznik nr 4-praca domowa dyktando 1 L...bię czytać ksią...ki. Razem z bo...aterami p...e...ywam ich p...ygody. Ostatnio czytałam ksią...kę o ...inokiu. Pinokio to pajac wystr...gany z drewna. Jego tatuś jest stola...em. Ma...ę, by spotkać kiedyś tego bo...atera. Ja nie jestem taki nieg...eczny jak pajac. Nie kłamię, więc nie wydł...ża mi się nos. Nie wdaję się w b...jki, nie wie...ę w c...da, nie rozmawiam z osz...stami. Jestem też wra...liwy, cz...ły i trochę nieśmiały. L...bię czytać o wr......kach, zawsze sł...cham dobry... rad. Bez wa...ania oddaję kieszonkowe na cię...ko ...ore dzieci, wiem, że tr...eba im pomóc. L...bię pat...eć na wzbu...one morze. Ma...ę o wakacjach na olb...ymiej wyspie.
dyktando 2
Na ...oryzoncie widziałam dwie jask...łki. Dr...żką szedł wędka... Henryk, a obok biegła El...bieta-jego ...ona. Na d...ewie siedziała wiewi...rka. Po drzewem, na ko...eniu siedział je... i patrzył na g...ybki. Obok ...siadł ba...ant. W kału...y zobaczyłam niedu...ą ...abę, a na m..rku wę...a. Za ...murą pojawił się od...zutowiec i wystraszył s...wkę o imieniu Sk...wka. Na niebo wyszedł księ...yc, więc wr...ciłam do domu. Niełatwo wyjść z ciemnego lasu. Potykałam się o niedu...e kamienie. M...wiłam sobie, ..e nie t...eba się niczego bać. Wiem, że nie nale...y tak długo siedzieć w lesie. Wieczorem las jest niep...yjemny i nietr...dno się zg...bić.
opracowała: Agnieszka Chamara |